Program nauczania języka łacińskiego

LEKTORAT

18 godzinny 30 godzinny 40 godzinny 60 godzinny 120 godzinny

 

PROGRAM NAUCZANIA JĘZYKA ŁACIŃSKIEGO

LEKTORAT 18-godzinny

Podręcznik: Prima via. Wstępna nauka języka łacińskiego. (Wprowadzenie, Gramatyka, Słownik, Ćwiczenia) A. Krajczyk, D. Kubica, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2010.

ZAKRES MATERIAŁU GRAMATYCZNEGO

  • alfabet, wymowa, akcent wyrazowy
  • rozpoznawanie czterech koniugacji, wyróżnianie tematów czasownika
  • budowa zdania łacińskiego (podmiot, orzeczenie czasownikowe i imienne, dopełnienie)
  • czasownik posiłkowy sum, esse, fui
  • czasowniki regularne (koniugacja I – IV) w formach:
    • indicativus praesentis activi i passivi
    • indicativus imperfecti activi i passivi
    • participium perfecti passivi
    • infinitivus praesentis activi i passivi
    • imperativus praesentis activi
  • rzeczowniki i przymiotniki: deklinacja I, II
  • zaimki: osobowe, zwrotny, dzierżawcze
  • przyimki
  • składnia: ACI, ablativus auctoris

ZAKRES MATERIAŁU LEKSYKALNEGO

  • Słownictwo i sentencje z zakresu podręcznika Prima via. Wstępna nauka języka łacińskiego. Wprowadzenie (lekcje I - VIII).

WYBRANE ZAGADNIENIA KULTURY ANTYCZNEJ


ZADANIA I CELE DYDAKTYCZNE

  • poprawne wymawianie i akcentowanie wyrazów łacińskich
  • rozpoznawanie omówionych form koniugacyjnych i deklinacyjnych w zdaniu
  • rozpoznawanie omówionych struktur leksykalno-gramatycznych
  • poprawne tłumaczenie prostych zdań łacińskich
  • dostrzeganie związku poznanych wyrazów łacińskich z pochodzącymi od nich wyrazami w języku polskim i innych językach obcych

 


Powrót do początku strony

PROGRAM NAUCZANIA JĘZYKA ŁACIŃSKIEGO

LEKTORAT 30-godzinny

Podręcznik: Prima via. Wstępna nauka języka łacińskiego. (Wprowadzenie, Gramatyka, Słownik, Ćwiczenia) A. Krajczyk, D. Kubica, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2010.

ZAKRES MATERIAŁU GRAMATYCZNEGO

  • alfabet, wymowa, akcent wyrazowy
  • rozpoznawanie czterech koniugacji, wyróżnianie tematów czasownika
  • budowa zdania łacińskiego (podmiot, orzeczenie czasownikowe i imienne, dopełnienie)
  • czasownik posiłkowy sum, esse, fui
  • czasowniki regularne (koniugacja I – IV) w formach:
    • indicativus praesentis activi i passivi
    • indicativus imperfecti activi i passivi
    • indicativus perfecti activi i passivi
    • coniunctivus praesentis activi i passivi
    • infinitivus praesentis activi i passivi
    • imperativus praesentis activi
    • participium perfecti passivi
    • participium praesentis activi
  • rzeczowniki i przymiotniki: deklinacja I, II, III
  • zaimki: osobowe, zwrotny, dzierżawcze, względny
  • przyimki
  • składnia: ACI, ablativus auctoris

ZAKRES MATERIAŁU LEKSYKALNEGO

  • Słownictwo i sentencje z zakresu podręcznika Prima via. Wstępna nauka języka łacińskiego. Wprowadzenie.

WYBRANE ZAGADNIENIA KULTURY ANTYCZNEJ


ZADANIA I CELE DYDAKTYCZNE

  • poprawne wymawianie i akcentowanie wyrazów łacińskich
  • rozpoznawanie omówionych form koniugacyjnych i deklinacyjnych w zdaniu
  • rozpoznawanie omówionych struktur leksykalno-gramatycznych
  • poprawne tłumaczenie prostych tekstów łacińskich
  • dostrzeganie związku poznanych wyrazów łacińskich z pochodzącymi od nich wyrazami w języku polskim i innych językach obcych

 


Powrót do początku strony

PROGRAM NAUCZANIA JĘZYKA ŁACIŃSKIEGO

LEKTORAT 40-godzinny

Podręcznik: Prima via. Wstępna nauka języka łacińskiego. (Wprowadzenie, Gramatyka, Słownik, Ćwiczenia) A. Krajczyk, D. Kubica, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2010.

ZAKRES MATERIAŁU GRAMATYCZNEGO

  • alfabet, wymowa, akcent wyrazowy
  • rozpoznawanie czterech koniugacji, wyróżnianie tematów czasownika
  • budowa zdania łacińskiego (podmiot, orzeczenie czasownikowe i imienne, dopełnienie bliższe i dalsze, okolicznik, przydawka)
  • podstawowe funkcje przypadków
  • czasownik posiłkowy sum, esse, fui
  • czasowniki regularne (koniugacja I – IV) w formach:
    • indicativus praesentis activi i passivi
    • indicativus imperfecti activi i passivi
    • indicativus perfecti activi i passivi
    • coniunctivus praesentis activi i passivi
    • infinitivus praesentis activi i passivi
    • imperativus praesentis activi
    • participium perfecti passivi
    • participium praesentis activi
  • rzeczowniki i przymiotniki: deklinacja I, II, III
  • zaimki: osobowe, zwrotny, dzierżawcze, względny
  • przyimki
  • składnia: ACI, ablativus auctoris

ZAKRES MATERIAŁU LEKSYKALNEGO

  • Słownictwo i sentencje z zakresu podręcznika Prima via. Wstępna nauka języka łacińskiego. Wprowadzenie.
  • Elementy słowotwórstwa łacińskiego i jego wpływ na język polski.

WYBRANE ZAGADNIENIA KULTURY ANTYCZNEJ


ZADANIA I CELE DYDAKTYCZNE

  • poprawne wymawianie i akcentowanie wyrazów łacińskich
  • rozpoznawanie omówionych form koniugacyjnych i deklinacyjnych w zdaniu
  • rozpoznawanie omówionych struktur leksykalno-gramatycznych
  • poprawne tłumaczenie prostych tekstów łacińskich
  • dostrzeganie związku poznanych wyrazów łacińskich z pochodzącymi od nich wyrazami w języku polskim i innych językach obcych

 


Powrót do początku strony

PROGRAM NAUCZANIA JĘZYKA ŁACIŃSKIEGO

LEKTORAT 60-godzinny

Podręcznik: Prima via. Wstępna nauka języka łacińskiego. (Teksty, Gramatyka, Słownik, Ćwiczenia) A. Krajczyk, D. Kubica, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2010.

ZAKRES MATERIAŁU GRAMATYCZNEGO

  • alfabet, wymowa, akcent wyrazowy
  • rozpoznawanie czterech koniugacji, wyróżnianie tematów czasownika
  • budowa zdania łacińskiego (podmiot, orzeczenie czasownikowe i imienne, dopełnienie bliższe i dalsze, okolicznik, przydawka)
  • czasownik posiłkowy sum, esse, fui i złożenia
  • czasowniki regularne (koniugacja I – IV) w formach:
    • indicativus praesentis activi i passivi
    • indicativus imperfecti activi i passivi
    • indicativus futuri I activi i passivi
    • indicativus perfecti activi
    • indicativus plusquamperfecti activi
    • indicativus futuri II activi
    • coniunctivus praesentis activi i passivi
    • coniunctivus imperfecti activi i passivi
    • imperativus praesentis activi i passivi
    • infinitivus praesentis activi i passivi
    • infinitivus perfecti activi
    • participium perfecti passivi
    • participium praesentis activi
  • czasowniki nieregularne: prosum, possum
  • rzeczowniki i przymiotniki: deklinacja I, II, III
  • zaimki: osobowe, zwrotny, dzierżawcze, wskazujące, względny
  • przyimki
  • składnia : ACI, genetivus partitivus, dativus possessivus, ablativus auctoris, ablativus temporis, accusativus duplex, składnia nazw miast, coniunctivus w zdaniu niezależnym i podrzędnym, zdania celowe i dopełnieniowe

ZAKRES MATERIAŁU LEKSYKALNEGO

  • Słownictwo z zakresu podręcznika Prima via. Wstępna nauka języka łacińskiego. Teksty.
  • Sentencje łacińskie.

WYBRANE ZAGADNIENIA HISTORII, LITERATURY I KULTURY ANTYCZNEJ


ZADANIA I CELE DYDAKTYCZNE

  • poprawne tłumaczenie prostych tekstów łacińskich (zdania pojedyncze i złożone)
  • rozpoznawanie i poprawne tłumaczenie omówionych struktur leksykalno-gramatycznych oraz konstrukcji zdaniowych
  • poznawanie realiów historycznych i kulturowych związanych z tłumaczonym tekstem
  • zwrócenie uwagi na różnice między przekładem filologicznym a literackim
  • dostrzeganie związku poznanych wyrazów łacińskich z pochodzącymi od nich wyrazami w języku polskim i innych językach obcych
  • rozumienie sposobu powstawania łacińskich zapożyczeń w języku polskim
  • poznawanie obecnie używanych zwrotów, powiedzeń i skrótów łacińskich

 


Powrót do początku strony

PROGRAM NAUCZANIA JĘZYKA ŁACIŃSKIEGO

LEKTORAT 120-godzinny

Podręcznik: Prima via. Wstępna nauka języka łacińskiego. (Teksty, Gramatyka, Słownik, Ćwiczenia) ) A. Krajczyk, D. Kubica, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2010.

ZAKRES MATERIAŁU GRAMATYCZNEGO

  • alfabet, wymowa, akcent wyrazowy
  • rozpoznawanie czterech koniugacji, wyróżnianie tematów czasownika
  • budowa zdania łacińskiego (podmiot, orzeczenie czasownikowe i imienne, dopełnienie bliższe i dalsze, okolicznik, przydawka)
  • czasownik posiłkowy sum, esse, fui i złożenia
  • czasowniki regularne (koniugacja I – IV) w formach:
    • indicativus praesentis activi i passivi
    • indicativus imperfecti activi i passivi
    • indicativus futuri I activi i passivi
    • indicativus perfecti activi i passivi
    • indicativus plusquamperfecti activi i passivi
    • indicativus futuri II activi i passivi
    • coniunctivus praesentis activi i passivi
    • coniunctivus imperfecti activi i passivi
    • coniunctivus perfecti activi i passivi
    • coniunctivus plusquamperfecti activi i passivi
    • imperativus praesentis activi i passivi
    • infinitivus praesentis activi i passivi
    • infinitivus perfecti activi i passivi
    • infinitivus futuri activi i passivi
    • participium perfecti passivi
    • participium praesentis activi
    • participium futuri activi i passivi (gerundivum)
    • gerundium
    • supinum
  • verba deponentia i semideponentia
  • czasowniki nieregularne: volo, nolo, malo, eo, fero,fio, prosum, possum
  • rzeczowniki i przymiotniki: deklinacja I, II, III, IV,V
  • stopniowanie przymiotników
  • tworzenie i stopniowanie przysłówków
  • zaimki: osobowe, zwrotny, dzierżawcze, wskazujące, względny
  • przyimki
  • składnia: ACI, NCI, genetivus partitivus, dativus possessivus, ablativus auctoris, nominativus duplex, accusativus duplex, składnia nazw miast, ablativus absolutus, coniugatio periphrastica activa i passiva, coniunctivus w zdaniu niezależnym i podrzędnym, consecutio temporum, zdania pytające zależne, zdania celowe i dopełnieniowe, zdania czasowe, zdania względne, zdania warunkowe, zdania przyczynowe, zdania przyzwalające, zdania skutkowe,

ZAKRES MATERIAŁU LEKSYKALNEGO

  • Słownictwo z zakresu podręcznika Prima via. Wstępna nauka języka łacińskiego. Teksty.
  • Teksty oryginalne.
  • Sentencje łacińskie.

WYBRANE ZAGADNIENIA HISTORII, LITERATURY I KULTURY ANTYCZNEJ


ZADANIA I CELE DYDAKTYCZNE

  • praca z oryginalnym tekstem wybranym w zależności od kierunku studiów
  • doskonalenie umiejętności z zakresu:
  • poznanych zagadnień gramatycznych
  • analizy gramatycznej i logicznej łacińskiego tekstu źródłowego
  • poprawnego tłumaczenia tekstów łacińskich
  • poznawanie realiów historycznych i kulturowych związanych z tłumaczonym tekstem
  • zwrócenie uwagi na różnice między przekładem filologicznym a literackim
  • dostrzeganie związku poznanych wyrazów łacińskich z pochodzącymi od nich wyrazami w języku polskim i innych językach obcych
  • poznawanie obecnie używanych zwrotów, powiedzeń i skrótów łacińskich

 

Powrót do początku strony